Rabu, 20 Januari 2010

Di Manakah Kita?

3 keadaan manusia di dalam menuntut ilmu....

Manusia pertama : Manusia yang mencari ilmu untuk dijadikannya bekalan ke negeri akhirat yang berniat untuk mencari keredhaan Allah s.w.t. Sesungguhnya manusia golongan ini adalah orang-orang yang beruntung.

Manusia kedua : Manusia yang mencari ilmu untuk mendapatkan keuntungan yang segera yakni dunia dan untuk mendapatkan kemuliaan pangkat serta harta benda. Manusia jenis ini tahu dan sedar serta dapat merasakan dalam hatinya akan kejahatan dan kehinaan maksudnya. Sesungguhnya manusia golongan ini dalam peringkat danger, disarankan cepat-cepatlah bertaubat takut tak sempat...

Manusia ketiga : Manusia yang dikuasai syaitan, mencari ilmu hanyalah untuk dijadikan alat menghimpunkan harta benda dan bermegah-megah dengan kedudukan serta merasa bangga dengan pengikutnya yang ramai. Manusia ini telah terpedaya dengan sangkaan bahawa dia mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi Allah s.w.t kerana pada zahirnya dia menyerupai ulama namun batinnya tamak dan haloba. Sesungguhnya manusia golongan ini akan binasa, jahil dan tertipu dengan helah syaitan serta tipis harapan untuk bertaubat.

'' Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?
( As-Saff : ayat 02)

'' (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah s.w.t jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.''
( As-Saff : ayat 03)

Tepuklah akal...Tanyalah hati...

'' Dia ( Allah s.w.t ) mengetahui ( pandangan) mata yang khianat dan apa yang tersembunyi dalam dada.''
( Al-Mu'min : ayat 19 )

Tiada ulasan:

Catat Komen

Basahkan Lidah, sirami rohani

Alhamdulillah Ya Rabb...