Sabtu, 13 Februari 2010

kawan...

Kelmarin malam ana dan kawan-kawan balik kampung...
Tak sabar rasanya nak jumpa ibu, abah, akan dan adik-adik yang menceriakan rumah...
Di sini ana nak ceritakan tentang sebelum ana sampai ke rumah...
Begini citenya....
..................................................................................................................................................
Hari ini adalah hari jumaat,
Seperti hari-hari biasa kami sekawan (kak Isniah, kak Cicie, Hasnidar dan ana ) akan memakai baju berwarna hitam,
Ala ukhwahlah katakan hehehe...
Hari ini ana ada 1 kelas sahaja, kelas bel260 (english class)
Sebelum pukul 10 am ana dan kengkawan da tunjukkan muka dalam kelas,
Semangat balik kampung la katakan....
Seperti biasa lecturer kami lambat sampai,
Kebetulan pulak ana janji nak hantarkan assignment kawan ( kak cicie dan hasnidar) dengan lecturer dorang (ustazah Alhanah) so lecturer kami belum datang ana pun ambil kesempatan la hantar assignment dorang tadi...
Setelah hantar assignment kawan tadi, ana dan syer terserempak dengan lecturer kami ( madam suzi )kesian ana nampak madam angkat radio dan begnya, ana offer la pertolongan ana...
Lebih kurang beginilah dialog kami....
Ana : may i help you madam?
Madam : ok lah walaupun clas da dekat ( sambil tersenyum)
‘’ noreen da sihat’’, tanya madam kepada ana. ‘’ sihat da madam’’, balas ana...
Kelmarin (khamis) ana tak masuk class bel260 coz tue la madam tanya...
...........................................................................................................................................
Tup tup class da tamat dah...
Anie (classmate) ajak ana pi 1borneo,
Ana tak tahu nak jawab apa...ikut ke atau tak????
Dorang ajak tengok wayang, ana rasa berbelah bagi sama ada nak ikut ke tak...
Akhirnya ana ambil keputusan untuk ikut dorang tapi bukan berniat untuk berseronok, ada maksud di sebaliknya..hehehe ada udang di sebalik mee rupanya...
Ya Allah perbetulkanlah niat di hati ini...
Kuatkanlah hati ini untuk membantu saudaraku, doaku sebelum menerima pelawaan kengkawan untuk pi 1B (1 borneo)...
Sesampai di 1B, ana terus ajak kawan pi surau ( anie, syer, safiah dan susan (non-muslim)) untuk menunaikan kewajipan seorang hamba kepada penciptaNya iaitu solat zohor...
Susan malu nak masuk surau tapi ana suruh gak dia masuk, bukan apa just nak berdakwah melalui perbuatan, tunjuk kat dia bagaimana pentingnya solat bagi seorang muslim.
Lepas solat kami pun pergi lah mengisi perut yang kosong...bincang punya bincang akhirnya kami tak jadi nak menonton wayang (Alhamdulillah)...ana pun mulalah menusukkan jarum, kembali kepada matlamat asal ana...sedikit demi sedikit ana mula memahami mereka, ana tak serang dorang dengan soalan yang bertubi-tubi, takut-takut nanti dorang terhidu niat ana ataupun dorang rimas ngan ana...sabar, atur strategi ....
Jam 3.35 pm ana dan syer pun balik UITM terlebih dahulu...Anie, susan dan safiah balik kemudian...
Syukur ke hadrat Illahi Allah permudahkan perjalanan kami balik ke UITM...
..........................................................................................................................................................
Begitulah citenya untuk ana menyelami jiwa kengkawan di sekeliling ana,
Ana cuba untuk bergaul dengan mereka menggunakan cara mereka...
Ana cuba agar mereka tidak segan untuk bergaul dengan ana...
InsyaAllah dengan cara ini ana harap ana dapat mengajak mereka untuk kembali bertaut di bawah 1 dahan iaitu Ad-din (Islam 100%)
YA ALLAH BANTULAH HAMBA MU INI...AMIN....

Tiada ulasan:

Catat Komen

Basahkan Lidah, sirami rohani

Alhamdulillah Ya Rabb...